Hur AI och dataanalys förändrar e-handel och kundinsikter

Med AI:s framväxt kan fler företag än någonsin använda data och analys för att få bättre insikter om sina kunder. Och det senaste så har det varit mer tal om data om kunder än insikter.

Egentligen är det väl nästan samma sak? När arbetsprocesser snabbas på, när data kostar lite då blir user research en lyx som läggs på bara de riktigt stora produkterna, med stor mängd användare säger Vismas Product Analyst, Brian.

AI bearbetar data snabbt och billigare

Vinnarna blir de som jobbar datadrivet. Därför att en av AI:s största styrkor, att snabbt bearbeta stora datamängder och presentera användbara mönster på ett sätt otänkbart för oss människor så värdefullt och så kraftfullt just nu.

Det kommer därmed bli både enklare och billigare att förstå sina kunder med hjälp av data. Har du som mig kanske tidigare upplevt att tillgång till att göra dataanalys varit reserverad för experter som du snällt fått fråga med vetskap om att nu stjäl du deras dyrbara tid.

Agentiv AI och automatiserade steg

AI har dessutom potential för att inte bara ge insikter utan kommer framöver också kunna agera på de insikterna. Med agentiv AI skulle vi kunna föreställa oss att vi:

  • Testar olika versioner av en landningssida och väljer den med bäst resultat.
  • Optimerar kampanjer och skapar personliga erbjudanden i realtid.

Såklart innebär det mindre manuell arbetsbelastning och snabbare resultat. Det är ändå inte säkert att vi alltid VILL automatisera ALLT. För med en ”human in the loop”, en människa instoppad där det behövs i processen så kan vi också få in mänsklig värdering och beslutsfattande.

AI tjänsten Perplexity väver samman research med e-handel

Perplexity är en generativ AI tjänst liknande ChatGPT. De förväntar sig att E-handeln växer stort de kommande åren. Nyligen lanserade de en satsning på e-handel, där de lägger sig som ett lager över de e-handlar som finns idag och låter kunden hitta och jämföra, köpa och beställa produkter direkt i sitt verktyg. För premium-kunder blir till och med leverensen gratis, i USA.

Tjänsten kommer inte rullas ut ännu här i Sverige, men det är ändå solklart att företag med hjälp av AI satsar på att transformera kundupplevelsen i grunden. Och de kommer att lyckas som drivs av data. Företag som dessutom kombinerar kvalitativa insikter (varför användare agerar som de gör) med kvantitativa data (vad de gör) kommer ligga i framkant av denna utveckling.

AI genererat content är generellt och bra, men inte lika intressant

Det kommer bli viktigt att inte bara luta sig tillbaka och nöja sig med det generalla när alla kan lyfta sig till en ”best practice nivå”. Redan nu ser vi dessutom en trötthet på AI genererat content, en saknad av äkthet, mänsklighet och värme. När AI gör generella insikter mer tillgängliga för alla, då blir det viktigare att ha unik data som kan ge ditt företag en konkurrensfördel. Som hjälper till skilja er från mängden. För AI är bra på det allmängiltiga, och är en fantastisk samarbetsparnter, men magin är det snarare vi människor som behöver stå för.

Hur använder vi AI etiskt och bygger långsiktigt förtroende?

Samtidigt kräver intåget av AI att vi reflekterar över etik, bias och dess utmaningar för att skapa användarupplevelser som leder till långsiktigt förtroende. Vi vill bli bemötta av kontakt som betyder något, som känns genuint kanske mer än perfekt. Huberts AI tjänst för rekrytering ekar därför t ex ihåligt när de i sitt intromail hävdar att de genomför en ”rättvis och fördomsfri” process.

I vår AI-tid kommer vara viktigt att fortsatt förstå hur vi skapar och behåller långsiktiga kundrelationer, särskilt i en tid då alla kan göra det minsta möjliga utan besvär.

Vill du sticka ut i framtidens konkurrens? Hör gärna av dig via LinkedIn om du behöver hjälp med att förstå dina kunder!

Läs också om varför du ska jobba datadrivet.

Rulla till toppen