
Den 18 November lanserade den generativa AI tjänsten Perplexity nya tjänsten ”Shop like a pro”. Skulle Perplexity nu bli platsen där kunder direkt kan fråga efter en produkt och få ”oberoende” rekommendationer.
Där och då insåg jag, nu ritas kanske köpresan om från grunden? Nu! Precis nu när jag ska damma av lastgamla kunskaper i SEO, kommer allt ändras just nu?
Frågan jag funderade över var, kommer Perplexity nya ”Shop like a pro” bli en ny start, den plats dit vi går istället för Googla för att söka nya produkter och tjänster? Kommer vi sluta google och istället fråga, slippa leta och liksom slippa leta och plocka varor från hyllorna som på Google? Är det en digital expedit som servar oss som vi får, bara vi kan ställa rätt fråga?
Köpresan kommer förändras tänkte jag. Hur kommer sök och köpresan förändras? Hur kommer ett nytt sätt att söka på, påverka kundupplevelsen? Kommer internets hemsidor gömmas under ett lager av generativa AI verktyg? Hur ska man hitta mig nu, en liten person och aktör som jag?

När jag några dagar senare använder ChatGPT dyker en puff för ”ChatGPT sök” upp. ChatGPT search går nu att lägga till i webbläsaren vilket innebär att jag inte längre behöver googla hemsidor, jag ska få svar av ChatGPT närhelst jag söker. Det är ChatGPT som också vill erbjuda en digital expedit, som snällt plockar fram svar utan att jag ska behöva leta, värdera eller fundera.
Det är snabbt, det är smidigt, men är det bra?
Jag postar min upptäckt på LinkedIn för att höra hur om fler än mig, funderar på om och hur sök är på väg att utmanas. Den 6 December, strax innan det är dags för John Blund att komma läser jag rubrikerna i en LinkedIn artikel och fler än mig reflekterar över vad förändringen av sök kommer innebära.
Perplexitys och ChatGPTs drag är kanske inte så förvånande. För det var just som ett alternativt sätt att söka på som ChatGPT kändes som när det lanserades i slutet av 2022. Men, att använda LLMs som ChatGPT och Perplexity för att söka efter information är inte helt samma sak och inte heller helt problemfritt.
Skillnaden mellan att söka information i generativa AI-verktyg som ChatGPT och Google ligger i hur informationen plockas fram och presenteras, hur resultaten skapas och kan härledas till källor, och vilken kontroll och insyn användaren har över processen.
När du ställer en fråga på google får du en lista på källor med artiklar och du avgör vilken information du tar till dig. Ett AI verktyg som ChatGPT svara snabbt, kort och enkelt med ett precist och övertygande svar, som du inte riktigt vet hur det har generats.
Samtidigt, så lever generativa AI verktyg på internets innehåll. Utan allt material på nätet skulle de här AI-verktygen inte kunna existera. Och de AI-modeller som är verktygens motorer, de kräver nytt, intressant och relevant material för att fortsätta fungera med kvalité.
För med AI-modeller gäller, är det skit vi stoppar in i systemet, så är det skit som kommer ut. Därför spelar det också roll för hur vi bygger våra nya AI-tjänster och hur medvetna vi är när vi använder dem. Vad innebär generativ AI sök för kundupplevelsen?
Det får vara några tankar om SEO, kundupplevelse och AI för dagen!
Vill du veta mer om möjligheter och utmaningar när vi designar för och med AI, boka gärna in en föreläsning med mig! Du hittar mig på www.ellenpettersson.se, välkommen! Följ mig också gärna på Substack!
Bild: Christian Wiediger