
History Hack är mitt hjärteprojekt, innovation där design thinking och process facilitation användes för utforskande av storytelling, teknologi och mänskliga behov över generationsgränserna under en innovationsworkshop, där jag skapade helt enkelt drömjobbet jag ville ha.
Se filmen från History Hack
Projektets syfte och kontext
Ja, och ett drömprojekt blev det. History Hack var ett samarbetsprojekt med fantastiska Trelleborg Museum där jag hade ett helhetsansvar för att skapa en innovativ lösning för hur vi kunde berätta om det förflutna, på plats där det en gång ägde rum. Vi ville med andra ord flytta ut museet ut i landskapet. Vi ville också jobba med en målgrupp med behov, där far- och morföräldrar sökte aktiviteter att göra tillsammmans med sin barnbarn.
Projektet sträckte sig från initial research och analys, nätverksbyggande, söka finansiering, genom workshopdesign och facilitering, till projektledning, marknadsföring och att bjuda in museets personal i designmetodik och agila arbetssätt. På samma sätt fick jag stort utbyte och lärde mig massor av deras mångåriga erfarenhet i att skapa upplevelser för sina besökare.
Min roll i projektet
”Stakeholder och user-researcher, innovationsledare, projektledare, marknadsförare, workshopdesigner och facilitator ”
Jag ansvarade för att driva och koordinera hela processen, från att övertyga om att vi skulle göra ett Hackathon, sätta vision och mål till att leverera konkreta resultat. Jag blev därför en mångsysslare av rang och bland annat gjorde jag;
- Genomförde research och analyserade både intressenters och målgruppens behov tillsammans med Trelleborgs museipedagog.
- Nätverkade och marknadsförde eventet målgruppsanpassat för att säkerställa deltagande och synlighet.
- Designade och faciliterade History Hack som en innovations workshops för att skapa engagemang och nytt spännande samarbete mellan kultur, akademi, tech och startup aktörer.
- Ledde projektet både strategiskt och operativt med tidsplanering och budgetansvar.

Process och metodik för innovation
”Från research till resultat med design thinking och agila metoder”
Processen var inspirerad av design thinking och agilt arbete och förarbetet innehöll flera steg:
- Research och analys: Jag intervjuade museets personal och målgrupper för att kartlägga behov och möjligheter samt höll kontinuerlig avstämning.
- Besluta vilken målgrupp, tidsepok och use case vi skulle jobba med samt formulera en utmaning til Hacket. Hur skulle vi kunna skapa ett äventyr för far- och morföräldrar tillsammans med sina barnbarn där de kan uppleva det förflutna (7 000-åriga fynd av 90 människor) på plats där det en gång ägt rum?
- Workshopdesign och facilitering: Designade kreativa och inkluderande workshops som engagerade deltagare och genererade konkreta idéer. Jag utgick ifrån human centered design, design thinking, och agilt arbete med iterationer som vi praktiserat på Hyper Island. Hela innovations-workshopen, eller History Hack som vi döpte eventet till togs fram tillsammans med Trelleborgs museum med regelbundna träffar och feedback-loopar. Jag deltog även i andra hackathon och tog med mig både vad som fungerade och förbättringsförslag.
- Prototyping och testning: Utvecklade och testade koncept med museet och dess besökare.
- Marknadsföring och spridning: Planerade och genomförde kommunikationsinsatser för att öka intresset och genom att samköra med The Conference i Malmö kunde vi nå ut till en intressant målgrupp av designers, tech- och startup folk som kompletterade våra kulturinstutioner.
Utmaningar och lösningar
”Att få innovationsmedel för själva innovationsprocessen”
Projektet innebar flera utmaningar, som att:
- Få alla kulturaktörer att förstå att det är bättre att samverka mellan olika kulturinstitutioner istället för att tävla om den bästa idén, som ensam inte har finansiering nog för att realiseras hållbart.
Lösning: Involverade museets experter tidigt i processen och visa på värdet av kollaboration och övertyga Region Skåne om att innovationshöjd uppnås genom att också finansiera design och innovationsprocesser. - Få deltagare från olika bakgrunder att känna sig inkluderade.
Lösning: Arbetade på att förstå de olika målgruppernas behov och vardag, för att anpassa event så att alla skulle känna att det gav ett värde och skräddarsydde marknadsföring för att nå olika målgrupper. - Bygga förtroende för designmetodik hos museets anställda.
Lösning: Genomförde utbildningar (övertalning) och visade värdet av agila arbetsmetoder med konkreta exempel och för att vi skulle få tillgång till att använda deras riktiga material under Hackathonet.

Resultat och insikter
”Show rather than tell”
Projektet resulterade i så mycket mer än de fantastiska konceptideér som deltagarna presenterade:
- Konceptförslag för interaktiva utställningar och digitala plattformar som kopplar samman historia och innovation.
- Trelleborgs museum presenterade projektet för Kulturnämnden.
- Kontakt och samarbete med Trelleborgs Turistbyrå.
- Kontakt och samverkan med forskare på Ingvar Kamprad Designcentrum, Lunds Universitet
- Förbättrad kompetens hos museets personal i design och agilt arbete, vilket ger långsiktigt värde.
- Positiv feedback från deltagarna om processen och dess resultat.
- Trelleborgs museum berättade om History Hack på Sveriges största konferens för museum.
- Jag fick hjälpa till med rådgivning och facilitering på Heritage Hack, Riksantikvarieämbetet 2018.
History Hack var också otroligt roligt att jobba med!
Reflektion och lärdomar
”Hur helhetsansvar skapar möjligheter för långsiktig förändring”
Det här projektet lärde mig vikten av att kombinera strategisk ledning med praktiskt genomförande. Genom att ha helhetsansvar kunde jag säkerställa att visionen följdes från början till slut och samtidigt stärka teamets kompetens för framtiden. Jag tackar alla som var en hjälpande hand, då det inte är realistiskt eller att rekommendera att genomföra liknande event på helt egen hand.
Presentation av koncept
/
Vill du ha hjälp att genomföra ett Hackaton eller innovationsworkshop?
Hör av dig om du vill ha hjälp att skräddarsy en workshop, hackathon eller innovationsdag utifrån era behov och målgrupp. Jag hjälper också gärna till som process facilitator eller med rådgivning om ni behöver extra förstärkning.