Datadrivet arbete ger bättre digitala tjänster

Photo by Claudio Schwarz on Unsplash

Vill du skapa bättre digitala tjänster som användaren gillar och som också säljer? Då behöver du designa datadrivet.

Din kund på webben har ett mål och en uppgift som ska kunna lösas så enkelt, smidigt och snabbt som möjligt. Hur fixar du det? Jo, det kan vi göra genom att jobba datadrivet och förstå deras beteende.

Vi vill veta både vad kunden gör och varför hen gör det

Jag jobbar datadrivet som service designer men ofta med kvalitativ data som ger svar på VARFÖR någon gör något eller känner och tänker som hen gör. Den här datan skaffar jag med hjälp av intervjuer eller observationer. Den kvalitativa datan skiljer sig åt från den kvantitativa data som du kan samla in med hjälp av verktyg som Google Analytics eller Matomo.

Google Analytics hjälper dig istället mäta VAD som händer i en digital tjänst, som en blogg eller e-handel. Här samlar vi in data för att förstå vad kunden GÖR, men vi har ingen aning om anledningen bakom. På så vis samverkar de olika metoderna och behövs.

Datadrivna insikter är grunden för bra design

Dessa kvantitativa insikter vill jag bli väldigt mycket bättre på för att till exempel ge en mer komplett bild, förstå var det kan finnas problem för kunden jag behöver lära mig mer om eller säkra om något problem jag identifierat i intervju och observation verkar vara mera vanligt.

Nu har jag inte har tillgång till experter på dataanalys i sett stort bolag därför jobbar jag nu på att bygga på mitt kunnande i dataanalys. För jag tror, att nyckeln till framgång ligger i att kombinera både kvalitativ och kvantitativ data för att utvinna värdefulla insikter.

De här lärdomarna om kunderna, eller insikterna som vi ofta som jobbar datadrivet kallar dem, är guld för att mer träffsäkert och effektivt förbättra användarupplevelsen och därmed företagets sälj.

Målet är att förstå användarbeteenden bättre genom att mäta och utvärdera dem

Har jag tur kommer jag inte bara bli ännu bättre på att förstå och mäta användarbeteenden, utan också lyckas få fler personer att besöka min webb. Drömmen vore ju, om fler hittar mig, lär känna mig och kanske vill samarbeta i framtida jobb och uppdrag!

Skulle du vilja ha kontakt, finns jag på LinkedIn!

Rulla till toppen